Paul Watzlawick: komuniciramo i kad ne komuniciramo
Austrijski psiholog i teoretičar komunikacije Paul Watzlawick je rođen 1921. Njegov rodni grad bio je Villach u Austriji; maturirao je 1939. godine. Na Sveučilištu u Veneciji doktorirao je filozofiju 1949. Godine 1954., educiravši se na Institutu Carla Junga u Zürichu, stekao je diplomu analitičkog psihoterapeuta. Nastavio je svoju znanstvenu karijeru na Sveučilištu El Salvador 1957. godine. Paul je bio jedna od najutjecajnijih i najznamenitijih osoba na Institutu za mentalna istraživanja u Palo Altu. Godine 1960. Don D. Jackson ga je pozvao da se počne baviti istraživanjem na Institutu. Od 1967. je počeo i predavati psihijatriju na Sveučilištu Stanford. Tamo je krenuo stopama Gregoryja Batesona i utemeljio teoriju shizofrenije poznatu kao „double bind“ (odnosi se na stalne kontradiktorne poruke osobi, u pravilu od strane roditelja, koje kod nje mogu izazvati psihičke poremećaje) koja opisuje situaciju osobe koja je zarobljena komunikacijom suprotnih očekivanja. Njegovo drugo djelo iz 1967., Pragmatika ljudske komunikacije, koja se temelji na Batesonovoj teoriji, ostavilo je neizbrisiv trag u teoriji komunikacije. Dao je doprinos mnogim drugim znanstvenim pravcima u psihijatriji, kao što su radikalni konstruktivizam, teorija komunikacije i obiteljska terapija. Njegova je teorija imala značajan utjecaj na djelo Friedemanna Schulza von Thuna i njegovu teoriju četverostranih modela. Osim toga, Paul se opsežno bavio proučavanjem utjecaja obiteljske komunikacije. Definirao je pet aksioma u svojoj teoriji komunikacije, poznatoj kao teorija interakcijskih stajališta, koja je ključna za razumijevanje komunikacije između dvije osobe u obitelji.
Prema toj teoriji, do
nesporazuma u komunikaciji može uvijek doći zato što sugovornici većinu vremena ne govore istim jezikom.
Općenito, do toga dolazi jer ljudi zauzimaju različita stajališta dok govore i tako
aksiomi objašnjavaju kako dolazi do nesporazuma u komunikaciji. Ako su međutim
aksiomi narušeni onda postoji velika vjerojatnost da komunikacija neće biti
uspješna. Mnogi od anksioma izvedeni su iz djela Gregorya Batesona, objavljenog
u zbirci „Koraci prema ekologiji uma“. Paul Watzlawick je napisao 18 knjiga prevedenih
na 85 stranih jezika i više od 150 poglavlja knjiga i članaka. Neke od njegovih
knjiga su Pragmatika ljudske komunikacije (1967.), Promjena (s Johnom
Weaklandom i Richardom Fischem) (1974.), Koliko je stvarno stvarno? (1976.), Jezik
promjene (1977.), Upute za korištenje Amerike (1978.). Situacija je beznadna,
ali nije ozbiljna: U potrazi za nesrećom (1983.) Izmišljena stvarnost: kako
znamo ono što vjerujemo da znamo? (doprinosi konstruktivnizmu) (1984.) i
Ultra-rješenja ili Kako najuspješnije propasti (1988.) Paul Watzlawick je živio
i radio u Palo Altu, u Kaliforniji, do svoje smrti u dobi od 85 godina.
……………
Umjetnik
komunikacije s kultnim statusom
Njegove „Upute za
nesretan život“ učinile su ga slavnim. Paulu Watzlawicku, psihoterapeutu i
„radikalnom konstruktivistu“ sada je posvećena jedna biografija.
O njoj piše Oliver
Pfohlmann
Kako izliječiti nekoga
tko ne može prestati sisati palac? Psihoanalitičar bi sigurno prerađivao, po
mogućnosti godinama, djetinjstvo, snove i seksualni život pacijenta, kako bi
pronašao razlog prisilnom ponašanju. Može li i jednostavnije? Ma svakako: od
pacijenta se samo zahtijeva da od danas na dalje, obilato cucla i sve druge
prste. Jer, tada će se ugodna navika odjednom pretvoriti u napornu obavezu – od
koje će osoba odmah sama odustati. Ono što zvuči kao šala, među terapeutima je
primjer „paradoksalne intervencije“. Pritom se, u biti, pacijent samo podržava
u tome da stvarnost koju živi ovdje i sada „nanovo protumači“ na manje bolan
način, ne posežući za njegovom prošlošću. Nevjerojatnu popularnost ova je
tehnika postigla zahvaljujući knjigama Paula Watzlawicka „Koliko je stvarnost stvarna?“
i „Upute za nesretan život“. Razvijena je na Mental Ressearch Institute u kalifornijskom Palo Altu i to prije
nego što je tada četrdesetogodišnji Austrijanac tamo došao 1961. godine.
Kada je Watzlawick sa
svojim knjigama 80-tih godina dvadesetog stoljeća stekao kultni status u
cijelom svijetu, ali prvenstveno na njemačkom govornom području, predbacivali
su mu da profitira od uvida drugih. Pritom se ovaj psihoterapeut koji je 2007.
godine umro u dobi od 85 godina, nikada nije pretvarao da je utemeljitelj
„radikalnog konstruktivizma“, skupa ideja i uvida koje je objedinio pod tim
nazivom. Upravo suprotno: u svojim knjigama, u kojima se teorija komunikacije,
teorija igara i sistemska teorija, kibernetika i filozofija miješaju u jedan
izuzetno poticajni i zabavni potpourri,
Watzlawick je redovito podsjećao na postignuća svojih mentora među kojima su
antropolog Gregory Bateson ili istraživač shizofrenije Don D. Jackson, ali i na
postignuća prethodnika, kao što je njegov zemljak Viktor Frankl.
„Čovjek koji sintetizira i
integrira“
S pravom mu se stoga u
prvoj biografiji koja mu je posvećena ne iskazuje poštovanje kao genijalnom
kreatoru originalnih ideja već kao čovjeku koja je sintetizirao i integrirao,
koji je bio „sakupljač“ i talentirani „prevoditelj“ velikih pitanja
čovječanstva. Njegova biografkinja Andrea Köhler-Ludescher tvrdi da se njegovo
kreativno postignuće prvenstveno sastojalo u prepoznavanju obrazaca, koji su se
protezali do granica pojedinih disciplina, što ih je povezao i popularizirao.
To što stručnjakinja za
komunikacije i doktorica pravnih znanosti svoj glavni lik zove imenom („i Paul
je u svemu tome“) prvo djeluje čudno, ali je posljedica okolnosti što je ona Watzlawickova
pranećakinja. Bojazan da će ovom pitkom opisu zbog toga možda nedostajati
objektivnosti, na sreću se nije obistinila (pri čemu za Watzlawickove
pristalice ionako postoje samo subjektivne konstrukcije); s brojnim detaljnim
citatima terapeuta knjiga je čak prikladna za širenje njegovih ideja.
Köhler-Ludescherova
ubrzo jasno ističe da je za Watzlawicka sudbonosan bio njegov ogromni jezični
talent. Dakako da je poznavanje stranih jezika dobio još u kolijevci, pa bio je
pravi k.u.k.-ovac – s obiteljskim korijenima u Češkoj i Italiji. Već su nacisti
tražili od mladog Watzlawicka da radi kao prevoditelj, kasnije saveznici i UN.
Watzlawickovo zanimanje za psihologiju javilo se u Trstu, gdje je kao pomoćnik
britanskog šefa Interpola radio na kriminalnim slučajevima. Slučaj ga je zatim
odveo u Zürich gdje je 1950. na Institutu Carla
Gustava Junga započeo trening za analitičara. Temelj njegovog odvraćanja od
Freuda i njegovo okretanje konstruktivizmu postavljen je tijekom boravka u
Indiji 1954. godine, gdje je upoznao jogu, meditaciju i promišljanje Krishnamurtija.
Preko međupostaje El Salvadora napokon je došao u Kaliforniju. Tamo Watzlawick
nije postigao ugled samo zahvaljujući svojim terapijskim idejama, već, kao što
potvrđuju biografkinji njegovi nekadašnji kolege, jer je izgledao kao holivudska
zvijezda i pri tom se držao kao profinjeni austrijski kozmopolit.
Život u trenutku
Fenomen koji je
Watzlawicka najviše fascinirao tijekom života bio je život u trenutku, iskustvo
„mističnog“ jedinstva sebe i svijeta, na primjer prilikom smrtne opasnosti koju
je doživio u doba nacizma kao vojnik Wehrmachta, ali i kao zatvorenik nakon
jedne denuncijacije Gestapu. Trenutci blizine smrti bili su za njega primjeri
„mističnih doživljaja pomaka“ u kojima individuum munjevito izlazi iz samoga
sebe i sebe može vidjeti izvana „u svojoj relativnosti i mogućnosti da bude
drugačiji“. „Otkriće sadašnjeg trenutka“ je trebao biti naziv romana koji je
Watzlawick htio napisati na kraju. Razlog što ga nije mogao završiti bila je
njegova demencija koja ga je, što je gorka ironija sudbine, učinila
zatvorenikom sadašnjeg trenutka. On je – što je tipično za Watzlawicka, svom
stanju dao značenje manje bolne stvarnosti: prijateljima i poznanicima govorio
je o svojoj „sve bliskijoj suradnji s profesorom Alzheimerom“.
……
Knjiga o sreći
Uz godišnjicu smrti
Paula Watzlawicka
Piše Elisabeth von
Thadden
Vijest o smrti Paula
Watzlawicka prispjela je istovremeno kada i kratka vijest, koja je glasila da
je u Indiji neka žena sklopila brak s knjigom. Ta vijest zacijelo ne bi
promakla Watzlawicku, kalifornijskom obiteljskom terapeutu, psihologu
komunikacije i autoru bestselera, porijeklom iz Koruške. Ta se žena zbog duševnog
mira nije htjela udati za jednog muškarca, i umjesto svjetovne zbrke koja vlada
među spolovima, izabrala savez sa svetom knjigom. Na Zapadu namučenom odnosima,
čiji samostani već odavno ponovo privlače one koji umorni od svijeta odlaze
tamo dragovoljno, ta odluka danas djeluje kao mudro distanciranje od
konvencionalnog tržišta sreće. Jer ono cijeli život tjera ljudsko biće u
duševnu bijedu i poigrava se njime stalno ponavljajući neuspješno
sporazumijevanje s drugom osobom u paru.
Tegoba sporazumijevanja, koji ne
uspijeva, i kontinuirana potraga za individualnom srećom, koja je u Americi čak
ušla u ustav, bili su motivi djela Paula Watzlawicka, jedne od rijetkih
uglednih osoba koje nisu željele da javnost ima uvid u njihov privatni život.
Ovaj izuzetno obrazovani čovjek, koji je, kao čarolijom stvorio intelektualni
kolaž, sebe je nazivao „radikalnim konstruktivistom“, koji je smatrao da je
stvarnost ono što ljudi zamišljaju, i što je prepleteno s njihovim tumačenjima,
bilo da se radi o braku ili velikim političkim sukobima. Dok je Evropa ponovo
otkrivala dubinsku analizu Sigmunda Freuda, a u njemačkoj je Habermasova teorija
diskursa dala sporazumijevanju novu filozofsku dimenziju, Watzlawick se u
Kaliforniji zanimao samo za smetnje komunikacije kod svojih pacijenata i razvio
je u svom djelu Ljudska komunikacija svemir nesporazuma, kojem su
kritičari pristupili površno i omalovažili ga.
Tu je površnost,
međutim, uskoro parodirao sam Watzlawick i time stekao kultni status. Svojom
kultnom knjigom Upute za nesretan život, koja se prodavala u milijunskim
nakladama, doveo je do groteske inzistiranje na sreći u godinama Woodstocka,
nakon kojih je nastala industrija gotovih tehnika za dostizanje sreće . Vlastitu
metodu kratke terapije, koja je obećavala rješavanje blokiranih konflikata u
trenu, u Uputama je doveo do urnebesno lakrdijaškog: knjiga koja je
obećavala opće rasterećenje, rušila je „tisućljetnu priču za malu djecu“ da je
sreća životni cilj kojim valja težiti. Do uvida je došao, daleko od igrarija,
zahvaljujući bezbrojnim pacijentima koji su uzalud tražili sreću u svojim
vezama. „Brakovi naših predaka su bili dobri,“ rekao je jednom Watzlawck, „jer
oni nisu imali fantastične nade o razvoju osobnosti, proširenju svijesti i
vječnoj strasti.“ Tako gledano, nitko se ne bi trebao, barem na Zapadu, oženiti
svetom knjigom kako bi postigao duševni mir. Njega bi mogao postići i s
ljudskim bićem.
DIGITALNA KOMUNIKACIJA
Lekcije Paula Watzlawicka
za digitalni suživot
Pedeset godina stari
aksiomi čovjeka koji se bavio istraživanjem komunikacije čini se vrijede i za
naše ponašanje na web-u
Katharina Kropshofer
Beč - Dvije osobe sjede
u autu. „Čuj, ispred je zeleno“, kaže jedna. Druga daje gas i okreće očima. Što
prva izražava prva osoba onim što je rekla, a što želi reći druga osoba svojom
nijemom reakcijom? Jedno je jasno: komunikacija se ne može uvijek objasniti
samom sobom.
Takve situacije
analizirao je istraživač komunikacije Paul Watzlawick (1921.-2007.) i opisao
kompleksnost jezika sa svime onim što ga nadilazi. Pet aksioma, koje je pritom
formulirao prije 50 godina, do danas se spominju u predavanjima o
komunikacijskoj teorije, ali vrijede li i za online-komunikaciju? Tim se
pitanjem bavila stručnjakinja za komunikacije i Watzlawickova pranećakinja,
Andrea Köhler -Ludescher: ona je pokušala dijelove pet aksioma primijeniti na
digitalno doba.
Ne komunicirati je
nemoguće.
Watzlawickov prvi i
sigurno najpoznatiji aksiom, „nemoguće je ne komunicirati“, tvrdi ona, lako se može
opažati i virtualno i offline; putnici u avionu, koji su udobno zavaljeni u
sjedalo i koji su zatvorili oči, nijemo signaliziraju da ih treba ostaviti na
miru. Online komuniciraju i oni koji „odbijaju društvene medije“,
distancirajući se od Facebooka i sličnih.
U jednom drugom aksiomu
Watzlawick razlikuje sadržajnu i relacijsku
razinu. Prva obuhvaća čisto informativni dio dok relacijski aspekt
objašnjava odnos sugovornika – nešto poput ranije spomenute reakcije u
automobilu.
Online se ta relacijska
razina često ne može tumačiti tako lako i vodi do sukoba. I fenomeni kao što su
objavljivanje poruka mržnje lakše se mogu objasniti redukcijom na sadržajni
dio: „Ako nekoga ne poznajem, onda mogu smanjiti svoju zadršku“, kaže Köhler
-Ludescherova.
Watzlawickovih pet
anksioma također su i dio moderne komunikacijske teorije.
Gubitak analognog
Watzlawick je opisao relacijsku
razinu kao vrlo analognu. Ona sadrži time mnogo toga što nadilazi izgovoreno,
koje je Watzlawick nazvao „digitalnim“ – recimo raspoloženje ili govor tijela.
Internetu doslovno nedostaje analogno – što je daljnji izvor nesporazuma: prema
istraživanjima samo se mali dio komunicira govorom, a ostalo neverbalnim putom.
„Ako sada na Internetu nemamo ta analogna pomagala postoji veći rizik
razmimoilaženja“, kaže Köhler -Ludescherova.
Bez longitudinalnih
studija, međutim, nemoguće je odgovorit je li sve većim boravkom na Internetu
zaboravljamo ispravno tumačiti analogne signale. Stručnjakinja pretpostavlja:
„Ako pretežno komuniciram digitalno, onda vjerujem da će to dugoročno djelovati
na smisao za analogno“.
Protutendencija –
Emojis
Neku vrstu
protutendencije Köhler -Ludescherova vidi u korištenju emotikona i emojija: „To
su takozvana analogna markiranja, koja nam dodatno ukazuju na koji način netko
nešto misli.“ U stvarnom svijetu markiramo pomoću melodije glasa, mimike,
gesta. U virtualnom takve slikovne informacije – od jednostavnog nizanja interpunkcijskih
znakova do animiranih slikovnih elemenata – mogu predstavljati podršku
komunikaciji.
Ova stručnjakinja kaže
da je svaka komunikacija neki oblik interakcije, i zato i kompjuterizirane
odnose, primjerice automatske odgovore botova (chatbot ili bot je računalni
program koji automatizira određene zadatke,
obično razgovorom s korisnikom putem konverzacijskog sučelja) promatra
kritički: „Čovjeku je potreban osjećaj da ga netko čuje kako bi kreirao zdravu
svijest o sebi. Ako ona propada, jer ono što mu se vraća, više ne predstavlja
ništa osobno, onda to sigurno ima određeno djelovanje. „
Uspješna
online komunikacija, smatra ona, stoga stalno koristi i elemente tipične za
ljude, kao što su moderirani forumi, koji zajednici mogu dati osjećaj da je
nešto uzvraćeno. Oblikovanje odnosa i razvoj osobnosti ne nastaju od danas do
sutra, kaže Köhler -Ludescherova.
…………………
Paul
Watzlawick bio je predstavnik radikalnog konstruktivizma i odabrao život u
Kaliforniji
Filtrirajući
mjehuri i komore jeke
(Die Filterblase (engleski filter
bubble) je pojam iz znanosti o medijima, uveo ga je internetski aktivist
Eli Pariser 2011. Web stranice pokušavaju algoritamski predvidjeti koje bi
informacije korisnik htio naći i to temelje na raspoloživim informacijama o
korisniku, njegovom mjestu stanovanja, povijesti traženja, sadržajima koje
klika. Korisnici su izloženi stajalištima koja u velikom mjeri odgovaraju
njihovima, a opozicijska se mišljenja filtriraju ili isključuju. Na taj način
korisnik je izoliran u svojevrsnom mjehuru iz kojeg su potisnute suprotne
informacije. Znanost proučava filtrirajuće mjehure i oni se ne smatraju
općenito potvrđenima)
(Komore
jeke u informativnim medijima su metaforički opis situacije u kojoj se
vjerovanja pojačavaju ili potkrepljuju komunikacijom i ponavljanjem unutar
zatvorenog sustava, što omogućuje ljudima da bez zapreka pojačavaju vlastita
uvjerenja)
Daljnju
deformaciju vlastite online-stvarnosti vidi u fenomenu filtrirajućih mjehura.
Oni opisuju izolirajući proces, kojim se stalno nudi sve više gotovih
informacija, koje su zasnovane na vlastitim interesima korisnika.
Rezonancija
unutar tog zatvorenog sustava, kaže ona, bila je i Watzlawickova tema:“Reklo bi
se da je to fenomen 'More of the same': čovjek se tako reći uvijek vrti u krugu
i zatočen je, zbog vlastite okoline, unutar jednog stajališta.“ Bijeg iz te
komore jeke, kaže, Köhler -Ludescherova, moguć je samo u
kontaktu s drugim stavovima – u virtualnom ili
stvarnom svijetu.
1969. Paul Watzlawick
je zajedno s Beavinom i Jacksonom objavio svoju prvu knjigu, Pragmatika
ljudske komunikacije, koja je postala jedno od najznačajnijih i
najcitiranijih djela na temu komunikacije. U njoj objašnjava pet tako zvanih
aksioma (temeljnih pravila) u skladu s kojima se odvija komunikacija. Naziva ih
aksiomima, ali sam kaže da ne mogu biti ništa više od privremenih formulacija,
„koje ne inzistiraju na tome da su cjelovite ni definitivne“.
Ovdje su dva od tih
aksioma:
-
Svaka komunikacija ima sadržajni i
relacijski aspekt, na način da ovaj drugi određuje prvi i time predstavlja
metakomunikaciju.
-
Ovaj aksiom implicira da svaka poruka
sadrži dva aspekta. Sadržajni aspekt prenosi informaciju i podatke i time
predstavlja „što“ u poruci te se obično izražava verbalno, odnosno,
lingvističkom komunikacijom. Relacijski aspekt određuje način na koji bi
pošiljatelj htio da primatelj razumije informaciju, i to predstavlja „kako“ u
poruci i često se prenosi neverbalno, tonom glasa, izborom riječi, gestama i
izrazima lica „Sadržajni aspekt izražava 'podatke', relacijski nam aspekt
govori kako te podatke treba razumjeti (Watzlawick, 2000.). Tako dvije poruke s
identičnim sadržajima mogu imati potpuno drugačije relacijske aspekte.
-
Na primjer: kolega kaže, „Može li netko
otvoriti prozor, molim vas, ne mogu doći do njega, a zrak je ovdje tako
zagušljiv.“ Mogao je također reći, „Hej brzo otvorite taj prozor, previše smrdi
i to je svima nepodnošljivo!“
-
U odnosu na sadržaj, dvije poruke izriču
istu stvar, ali na relacijskoj razini, naravno, one govore potpuno različite
stvari.
-
U skladu s time, vjerojatno će malo
ljudi reagirati na isti način na obje poruke. Zato je Paul Watzlawick utvrdio
da relacijski aspekt određuje sadržajni aspekt. To znači da za komunikaciju
nije odlučujući sadržaj poruke, već odnos sugovornika međusobno i to „kako“ oni
razgovaraju jedni s drugima određuje sadržaj komunikacije. Netko koga volimo i
netko koga mrzimo može nam reći potpuno istu stvar, možda čak istim riječima, i
mi ćemo to razumjeti drugačije. Na taj način do problema ili konflikata koji
proizlaze iz komunikacije ne dolazi zbog onoga „što“ je rečeno, već „kako je to
rečeno“. Opažati relacijski aspekt znači uključiti se u komunikaciju o
komunikaciji, odnosno u metakomunikaciju. Odnosi su, međutim, relativno rijetko
definirani svjesno i izričito. Općenito, što je odnos bolji i „zdraviji“,
definicija odnosa više blijedi u pozadini. Visoko konfliktne i „bolesne“
relacije, s druge strane, više karakterizira međusobna borba usredotočena na
njihovu definiciju, i sadržajni aspekt obično postaje potpuno beznačajan.
-
Sposobnost komuniciranja o komunikaciji
je za Paula Watzlawicka conditio sine qua non za uspješnu komunikaciju. Bez
dobrog odnosa, dugoročno ne može biti dobre komunikacije i suradnje. U našem
racionalnom svijetu, međutim, taj aspekt često postupno iščezne. Međutim, važno
je za komunikaciju da drugoj strani pokažemo poštovanje, uvažavanje i respekt.
-
3. Priroda odnosa
ovisi o tome kako obje strane naglašavaju komunikacijsku sekvencu.
Značenje ovog aksioma
zvuči složenije nego što jest. Vjerojatno je svakom poznata situacija u kojoj
dvije strane koje se svađaju optužuju jedna drugu da je druga strana započela
svađu. To se dosta često događa u odnosima. Klasični primjer je žena koja kaže
da se žali zato što njen suprug stalno ide u kafić, a muž kaže da ide u kafić,
jer se žena stalno žali.
To je „kvaka 22“ u
kojoj se obje strane sve više uzrujavaju i sebe vide samo kao one koji
reagiraju na rečeno
Izmjenjuju se međusobno
optuživanje i samoobrana. Ovdje Watzlawick kaže da svaki sudionik u
komunikaciji opaža svoje „vlastito naglašavanje slijeda događaja“, to jest
uzročno posljedični slijed se određuje subjektivno. S obzirom na to svaki od
svadljivaca stvarno može imati vlastiti subjektivni dojam da je drugi sve to
započeo ili započela. Općenito svi pokazujemo jaku tendenciju k tome da svoje
ponašanje promatramo kao reakciju na ponašanje druge osobe. Odnosno,
subjektivno vidimo svoje ponašanje kao posljedicu, dok ju drugi percipira više
kao uzrok. Sebe ne vidimo kao dio lanca, već samo kao nekoga tko reagira.
„Diskrepancije u području naglašavanja, često su uzrok mnogih konflikata u
odnosu.“
Također je klasično
naglašavanje napada i obrane. Na primjer, slična struktura se može opažati u
međunarodnim odnosima, u utrci naoružanja velikih sila. Svaka strana sebe vidi
kao onu koja reagira na prijetnje koje je iskazala druga strana i zato se
smatra potaknutom povećati vlastitu proizvodnju oružja kako bi nadmašila drugu
za koju misli da joj prijeti. Druga strana, nasuprot tome, ima slične misli i
također povećava proizvodnju oružja i time nastaje beskonačna petlja.
Općenito naglašavanje
ove vrste završava konfliktima i može se riješiti jedino metakomunikacijom,
odnosno, komunikacijom o komunikaciji.
Primjedbe
Objavi komentar